18 September 2015

Filem Review : Kapsul

Cuti hari ni, aku pergi tengok wayang yang aku sangat-sangat nak tengok sejak aku tahu Tun Mahathir berlakon dalam filem Kapsul...



Tepat pukul 4.20 petang, aku dah ada dekat TGV Aeon Kinta City dan seperti biasa, aku pergi tengok sorang-sorang...well..jenis aku kalau aku nak sangat tengok cerita tu, aku akan tengok jugak walaupun seorang diri...







Ok..filem pun bermula...filem ni tak mengantuk walaupun dari mula...semuanya menarik dan pelakon-pelakon yang berlakon dalam filem ni, semuanya aku suka...antara pelakon filen ni ialah Datuk Tarmimi Siregar, Faizal Hussein, Jue Aziz, Joey, Elly Mazlien dan beberapa lagi..aku tak ingat nama...

Apa yang menarik tentang filem patriotik ni, kita akan dibawa merentasi masa zaman pendudukan Jepun ke Tanah Melayu, zaman nak mencapai kemerdekaan, zaman komunis dan zaman moden...

Kita akan dapat tengok macam mana kepayahan orang dulu untuk mencapai merdeka...pelakon berjaya memainkan watak masing-masing dengan baik, tambah lagi Jue Aziz dan Elly Mazlien...

Antara lain yang menarik, penggunaan CGI yang aku rasa dah meningkat setapak lagi..nak kata setanding dengan Hollywood tu, takda la...cuma setaraf dengan filem Hikayat Merong Mahawangsa...dah nampak ada peningkatan dalam dunia perfileman kita...

Yang ni aku tak tipu, ada beberapa dialog yang membuatkab aku 'meremang' bulu roma...aku tak tipu..kalau korang hayati betul-betul filem ni, memang akan buatkan bulu roma korang (mungkin juga bulu-bulu lain) akan meremang...



Dan aku tahu, korang semua mesti eksaited bila Tun Mahathir akan 'keluar'...hahaha..sama macam aku..sentiasa tunggu...dan kemuncaknya dah sampai di penghujung cerita...Tun Mahathir pun keluar....





Babak yang aku rasa paling 'win'...aku dah siap henfon di tangan untuk ambil gambar ni...Tun Mahathir ada ungkapkan dialog yang memang bagi aku, meremang bulu roma..ayatnya mudah, tapi makan dalam dan penuh mendalam...

"Bagi orang muda macam kamu, perjuangan belum selesai..."

Walaupun satu ayat yang pendek, tapi penuh mendalam..memang 'perjuangan belum selesai,Tun..."

Selain filem 1957:Hati Malaya, Tanda Putera dan beberapa filem lain, filem Kapsul adalah sangat berbaloi untuk ditonton...filem ni dalam tersirat memperingatkan orang Melayu tentang kesusahan nenek moyang kita untuk berjaya...aku sarankan korang tengok filem ni...

Untuk filem ni, aku bagi 9 dari 10 bintang...kurang dekat CGI..yang lain sangat superb...baik korang pergi tengok cepat-cepat...
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...