06 Julai 2017

Grab VS Uber : Mana Lebih Murah




Bagi yang duduk di kawasan bandar yang selalu saja sesak sepanjang masa, ataupun bagi yang malas memandu, ataupun yang malas nak naik pengangkutan awam, pasti ramai yang akan memilih sama ada untuk naik Uber ataupun Grabcar. Dengan dua pilihan yang ada ni, ramai akan cari mana satu yang lebih murah.

Ada yang kata, Uber lagi murah, eihhh...tapi ada pulak yang kata Grab pun murah jugak. So aku pun cuba la buat survey sikit di Facebook dan respon yang aku dapat pun sangat membantu.

Dari komen-komen yang aku terima, ramai yang rasa Grab lebih berbaloi terutamanya masa waktu puncak which is balik kerja dan pergi kerja sebab kadar tambang yang dikenakan memang fix berbanding dengan Uber yang selalunya kadar tambang bergantung pada keadaan semasa.



Aku sendiri pun pernah compare harga kedua-dua ni bila nak bergerak bila aku malas nak merempit dan memang pun, bila waktu puncak, tambang Uber lagi mahal berbanding Grab. Tapi tak jauh beza pun, dalam lima enam ringgit ja.

Dan satu lagi, dari pemerhatian aku la kan, untuk jarak dekat, lebih baik guna Uber berbanding Grab, dan sebaliknya. Memang ada la perbezaan harga antara kedua-dua servis ni. Tapi sebagai pengguna, korang boleh pilih mana-mana mengikut keselesaan korang...

1 ulasan:

IQ = Izyan Balqis berkata...

IQ lebih suka drive sendiri, adik ipar IQ suka sangat nak uber.

Jom Usharrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...